Luchtremmen bij landbouwvoertuigenPneumatische en hydraulische remsystemen bij landbouwvoertuigen en aanhangers

Inhoud

Deze praktijkgericht opleiding is geschikt voor landbouwers, loonwerkers en techniekers. Door recente wetgeving moeten de hedendaagse landbouwvoertuigen aan hogere remeisen voldoen. Luchtremmen komen nu veelvuldig voor, maar zijn een stuk complexer geworden. Deze opleiding leert je de principes van hedendaagse hydraulische en pneumatische luchtremmen bij tractoren en aanhangwagens. Je leert er ook diagnose stellen om een perfecte remharmonisatie tussen trekker en aanhanger in te stellen.

 

Dag 1: Hydraulische remsystemen op trekker en aanhanger

  • onderdelen van het hydraulische remsysteem van de trekker
  • onderdelen van het hydraulische remsysteem van de aanhanger
  • remvloeistof of LHM-olie, gevolgen van verkeerd gebruik
  • ontluchten remcircuit
  • remschijven controleren van een trekker
  • de parkeerrem en de SAHR-rem
  • rembekrachtiging bij landbouwvoertuigen
  • het hydraulisch dubbelleidingsysteem bij trekker en aanhanger volgens de TMR-wetgeving 

 

Dag 2: Pneumatische remsystemen, hydraulische en pneumatische vering

  • de remonderdelen en ventielen bij enkelleiding en dubbelleiding remsysteem van trekker en aanhanger
  • de drukreduceerventielen en de luchtbevoorrading voor de remmen, vering, automatische bandenspanningsregeling 
  • pneumatische en hydraulische vering van de aanhanger
  • het aanhangwagen-noodrem-relais-ventiel
  • het lastafhankelijk remventiel (ALR) en zijn afstelling
  • revisie van remventielen en remstellers

 

Dag 3: Diagnose en remharmonisatie tussen trekker en aanhanger

  • het TMR-remsysteem
  • het WABCO en TCV-systeem (Electronic Trailer Control Valve)
    - werking en diagnose met multimeter en diagnose laptop
    - meten en interpreteren van de verschillende drukken 
  • Problemen met remharmonisatie oplossen
  • het ABS-systeem bij tractoren
    - componenten en werking
    - steer-by-braking

     

Gedurende de ganse opleiding wordt een praktijk-theorie verhouding van 50/50 nagestreefd.

Common rail dieselmotor