Inhoud
Deze opleiding is in de eerste plaats bedoeld voor techniekers, maar ook voor technische landbouwers en loonwerkers. De dieselmotor bevat tegenwoordig heel wat nabehandelingstechnologie om te voldoen aan de gevraagde uitstootnormen. Deze opleiding geeft je een overzicht van de verschillende methoden om de uitstoot te reduceren. Alle onderdelen worden uitvoerig besproken. Je ervaart hoe je een onderhoud moet uitvoeren en je leert diagnose uitvoeren als er storingen zijn.
Dag 1: Uitlaatgassen en soorten nabehandeling, werking PDF-systeem
- De belangrijkste polluerende uitlaatgassen bij een dieselmotor: PM en NOx
- Gevolg van een volledige verbranding van de brandstof: weinig roetpartikels (PM), maar veel NOx
- Rol roetfilter (DPF), regeneratie, types en voorzorgen
- AdBlue: nabehandeling Stikstofoxiden NOx
- Evolutie van de emissienormen met bijhorig uitlaatgasnabehandelingssyteem
- Onderdelen DPF-systeem met Cooled EGR, cEGR
- Gevolgen van het negeren van de dashboardmelding om de DPF te regenereren, wettelijke aansporing
- Reinigen van de DPF door een gespecialiseerd bedrijf of vernieuwen van de DPF
- Diagnose van de DPF en het EGR-systeem
Dag 2: Werking AdBlue systeem
- Het gebruik van AdBlue: voorzorgen en onderhoud van de AdBlue-filters
- Wettelijke terugval van motorvermogen en alarmsysteem in de cabine, bij te laag AdBlue niveau.
- Het de NOx-syteem bij hedendaagse motoren, componenten, beschrijving en diagnose
- Diagnose van het AdBlue circuit met voorgeprogrammeerde testen
- Verschillen tussen Stage IV en Stage V-emissiesysteem
- De verschillende regeneraties: Oxicat en SCRoF
- Vervangen van de componenten: resetten van de motorcontroller via het diagnosetoestel
- Degreening van de SCRoF
- Invloed slecht werkend emissisysteem op de motorprestaties en foutcodes
- Invloed slechte brandstofverbranding in de motor op het emissiesysteem en foutcodes
Gedurende deze opleiding wordt een praktijk-theorie verhouding van 50/50 nagestreefd.